Usability onderzoek is onderzoek naar hoe jouw website wordt gebruikt en hoe je deze kunt optimaliseren. Bij usability onderzoek denkt men vaak aan 1 soort website onderzoek, namelijk traditioneel kwalitatief usability onderzoek waarbij 6 respondenten door middel van interviews uitgevraagd worden over hun websitebeleving. Echter zijn er verschillende smaken en vormen in usability onderzoek. Zo is taakgedreven onderzoek ook mogelijk, waarbij gebruik gemaakt wordt van eyetracking, EEG en meer. Daarbij is het aantal respondenten hoger, namelijk in ieder geval 12.

Bij WUA is usability onderzoek mogelijk voor digitale klantreizen van websites, apps en Virtual Reality (VR). Voor deze klantreizen maken we onderscheid tussen traditioneel (kwalitatief) usability onderzoek en taakgedreven (kwantitatief) usability onderzoek.

>> Download gratis whitepaper: “Aan de Slag Met Usability Onderzoek”.

1: Traditioneel kwalitatief usability onderzoek

Zoals de naam het al zegt, het is de klassieke methode van usability onderzoek met een kwalitatieve aanpak. We doen dit aan de hand van semigestructureerde interviews. De deelnemer krijgt een opdracht of behoefte mee en gaat zijn klantreis starten. Tijdens deze klantreis vraagt een onderzoeker kwalitatief uit wat de consument ervaart, waarom men bepaalde keuzes maakt en hoe de overall experience is. De kwalitatieve semigestructureerde aanpak biedt ons de mogelijkheid om structuur aan te brengen in de hoofdthema’s die we met alle respondenten behandelen (Bijv. Look&Feel,navigatie, presentatie van het aanbod, enz.), zodat we ook de resultaten voor deze thema’s tussen respondenten met elkaar kunnen vergelijken. Maar tegelijkertijd geeft het ook de vrijheid om meer in te gaan op interessante thema’s die tijdens het onderzoek naar voren komen (bijv. de menu structuur, de indeling van de homepage, enz.) en deze verder uit te diepen.

2: Taakgedreven Usability Onderzoek

Bij taakgedreven usability onderzoek zijn we meer op zoek naar een kwantitatieve aanpak. Dit doen we door deelnemers een opdracht mee te geven en deze uit te laten voeren binnen het medium. De deelnemer doet dit helemaal zelf, zonder dat er een onderzoeker naast zit. De deelnemer is verbonden met verschillende sensoren (Eyetracker, Facial Coding, EEG-headset) om de verschillende reacties van het lichaam te meten. Achteraf vragen we hoe zijn ervaring was. Doordat de deelnemer niet wordt gestoord tijdens het onderzoek kunnen de sensoren duidelijk meten hoe de consument de website heeft ervaren. Op deze manier kunnen we uitgebreide heatmaps, AOI-maps, neuro-analyses en emotion-mapping rapporteren voor de klantreis. Deze taakgedreven usability aanpak zorgt ervoor dat je een beter inzicht krijgt in het gedrag van jouw gebruikers tijdens de digitale klantreis.

De verschillen tussen traditioneel en taakgedreven usability onderzoek

Bij taakgedreven usability onderzoek is de focus meer kwantitatief. Zo is neuro usability onderzoek toegevoegd aan taakgedreven usability onderzoek om dieper in te kunnen gaan op de reacties van de respondent. Hieronder de verschillen uitgelegd:

Weten hoe een usability onderzoeksdag bij WUA eruitziet? Of welke digitale uitdagingen je oplost met usability onderzoek? Lees de artikelen op onze website of vraag een demo aan!

Aan de slag met Nextlevel Usability Onderzoek

Doelgericht je digitale gebruikservaring optimaliseren. Lees er alles over in deze gratis whitepaper.

Download whitepaper