Een usability onderzoek dat bij jouw behoefte past door gebruik van verschillende biosensoren.

O.a. Eye tracking, Facial Coding en Neuro Research

Neem contact met ons op
Usability Onderzoek Website

Eye Tracking

Met behulp van eye tracking worden heatmaps opgebouwd, waarbij in kaart gebracht wordt waar de ogen naartoe gaan en hoe vaak ze terugkomen op dezelfde plek op een website. Met behulp van kleuren wordt aangegeven of er vaak gekeken wordt (rood) of juist minder (groen). Met eyetracking krijg je inzichtelijk waar de interesse van een respondent naartoe gaat, hoelang men op een bepaalde plek blijft hangen, hoe vaak ze terugkomen en in welke volgorde een website bekeken wordt.

Facial Coding

Facial Coding is een eenvoudige manier om meer inzicht te krijgen in de emotionele reacties van de gebruiker. Het voordeel van deze tool is dat het onderzoekers in staat stelt te achterhalen welke basisemoties gebruikers ervaren. De opzet van dit type onderzoek is te verdelen in drie stappen. Eerst registreert de camera het gezicht van een gebruiker. Vervolgens identificeert de camera de belangrijkste gezichtspunten, zoals de mond en ogen van een persoon. Ten slotte legt de camera de gezichtsbewegingen en de gezichtsstructuur vast. Gezichtscodering geeft vervolgens inzicht in de volgende elementen:

  • 7 basisemoties: vreugde, woede, verrassing, angst, minachting, verdriet en walging
  • Valence: positieve, negatieve en neutrale gevoelens
  • Emotiekanalen: glimlachen, wenkbrauwen fronsen, fronsen, laten zakken van de liphoek, wenkbrauwbeweging, sluiten van de ogen, neusrimpels, verhoogde bovenlip, lipzuigen, tuitende lippen, mond openen, kin omhoog en de liphoek opheffen.
  • 33 oriëntatiepunten van het gezicht
  • Hoofdoriëntatie: pitch-, yaw- en rolhoeken in een 3D-ruimte
  • Interoculaire afstand: afstand tussen de twee buitenste ooghoeken
  • Emotionele betrokkenheid

Alles over hoe je Usability Onderzoek inzet lees je in de whitepaper ‘Usability Onderzoek Uitgelegd’

Neem contact met ons op
Download Whitepaper
Usability Onderzoek Whitepaper

EEG Neuro Research

Neuro Research wordt steeds vaker gebruikt om websites, films, winkels, tv-commercials, verpakkingen en marketingdisplays te testen. Het testen van deze media of displays gebeurt met behulp van een EEG-machine. EEG is een afkorting van Electroencephalography en bestudeert hersenactiviteit. Met behulp van Neuro Research kunnen we het bewuste van het onderbewuste scheiden.

De manier waarop we dingen ervaren, wordt altijd op twee manieren verwerkt in ons brein (systeem 1 en systeem 2).
• Systeem 1 is snel, instinctief en gedreven door emotie.
• Systeem 2 is langzamer, cognitief en gebaseerd op logica.

Neuro Research test het systeem-1-denken.

Benieuwd naar de gebruikerservaring van jouw website of app?

Ben jij benieuwd naar de gebruikerservaring van jouw website? Bel ons of vul je gegevens in en wij nemen binnen een werkdag contact met je op voor een kennismaking.

Talitha La Macchia
Senior Usability Expert
020 531 97 10